Saturday, February 18, 2006

Charlatan (312) - Gouden medaillewinnaar is The Spam man

Dale Begg-Smith is gouden medaillewinnaar op de Spelen in Turijn op de buckelpiste maar die plak verbleekt wat nu hij een van de grote verspreiders blijkt van spam, ongewenste e-mail en reclamesoftware. De 21-jarige freestyle-skiër is internetmiljonair geworden met zijn bedrijven AdsCPM en CPM Media. Die blijken te behoren tot de grootste 'spam'- (ongewenste reclame via e-mail) en 'spyware'-bedrijven van de wereld.

Volgens Australische kranten heeft Begg-Smith ongeveer 25 miljoen euro verdiend met de ondernemingen, rijdt hij rond in een zwarte Lamborghini en staat hij bekend als The Spam Man. De skiër ontkende geïrriteerd de aantijgingen: ,,het bedrijf is lang niet zo groot als men zegt. In de laatste paar jaar heb ik de activiteiten verminderd om me op skiën te concentreren.'' Hij zegt de bedrijven opgericht te hebben om zijn skiën te bekostigen. Meer commentaar wil hij niet geven, behalve dat de software van zijn bedrijven gecompliceerd is: ,,Het is een techniek waarmee bedrijven hun reclamecampagnes kunnen controleren. Ik heb niets te maken met popups, ik maak gewoon software.''

Toch wordt er voor de twee bedrijven op internet erg vaak gewaarschuwd. Uit een oude, gearchiveerde versie van de website van AdsCPM is af te leiden dat het bedrijf van Begg-Smith wel degelijk popups verzorgt: ,,Adscpm.com verzorgt 20.000.000 popups per dag.'' Andere websites afkomstig van de bedrijven zijn FreeScratchandWin.com, Xzoomy.com en 2nd-thought.com. De laatste zou op de computer van het slachtoffer een startpagina installeren die de browser doorstuurt naar pornosites. Volgens spywaresites opent FreeScratchandWin.com iedere paar minuten een nieuw reclamevenster en installeert het software om de gebruiker te bespioneren.

No comments: